I Egenlokal-projekten bildas alltid en gemensamhetsanläggning för de delar som är gemensamma för alla fastigheter, så som infart, tak, belysning. För att sköta förvaltningen av gemensamhetsanläggningen bildas i samband med lantmäteriförrättningen också en samfällighetsförening som företräds av en styrelse.
Egenlokal sitter med i styrelsen till en början och kallar efter tillträdet till en extrastämma där du som lokalägare haft möjlighet att gå in i styrelsen. Styrelsen tar därefter över förvaltningen och Egenlokal kliver därmed ur styrelsen.
Här finner du som lokalägare och samfällighet generell information där vi hoppas på att kunna hjälpa dig att få svar på eventuella frågor eller problem som uppstått.
Om du i informationen nedan inte finner svar på din fråga är du varmt välkommen att inkomma med en serviceanmälan i formuläret nedan. Vid undersökning av eventuella garanti- och reklamationsärenden kan avgift komma att faktureras samfälligheten om inget fel kan påvisas.
Samfälligheten ansvarar för byggnadens tak och det är viktigt att skotta taket på ett riktigt sätt för att undvika att taket blir överbelastat samt isbildning.
Här finner du dokument som förklarar hur skottning av taket bör gå till: Takskötsel
Vid överlämnandet av styrelsen från Egenlokal mottog den nya styrelsen relevant dokumentation kopplat till projektet och dess byggnation.
Vänligen kontakta ordförande i din samfällighetsförening för att få ta del av önskade handlingar så som konstruktionshandlingar, bygglovshandlingar och relationshandlingar.
En gemensamhetsanläggning är antingen delägarförvaltad eller förvaltas av en samfällighet. I en delägarförvaltad gemensamhetsanläggning måste alla alltid vara överens och beslut fattas gemensamt. Väljer man i stället, som hos Egenlokal, samfällighetsförening som förvaltningsform för gemensamhetsanläggningen innebär det att en egen juridisk person bildas. Denna företräds av en styrelse som i sin tur får sitt mandat från föreningsstämman. Styrelsen kan självständigt besluta i frågor som rör löpande åtgärder men det krävs stämmobeslut för att kunna fatta beslut om föreningens förvaltning och ekonomi.
Här finner du dokument som förklarar gemensamhetsanläggning och dess förvaltning samt röstningsregler: GA och röstningsregler
Registerutdraget beställs hos Samfällighetsföreningsregistret via [email protected] .
Registerutdraget är ett officiellt bevis för en viss samfällighetsförening och visar innehållet i Samfällighetsföreningsregistret.
Samfälligheten skall vara momsregistrerad om den uppför och förvaltar en gemensamhetsanläggning mot att medlemmarna betalar sin andel av kostnaderna för anläggningen.
På Skatteverkets hemsida finner du mer information om moms i en samfällighetsförening:
För att ta dig in i teknikrummet behöver du ena en nyckel eller kod. Samfällighetens styrelse ansvarar för koden samt nycklar till teknikrummet.
I samband med överlämnande av styrelsen fick ordförande ta del av masterkoden som behövs för att kunna ändra kod till teknikrummet.
Egenlokal har ingen extranyckel eller information om eventuellt kodbyte efter tillträde ägt rum.